Z myślą o ekologii

Zabytkowego, ponad 40-letniego Jelcza, już wkrótce będzie można podziwiać na żywo, m.in. podczas miejskich imprez. Odrestaurowanie śmieciarki trwało kilka miesięcy, ale było warto!

 

Plany zakładały, że premierowa prezentacja pojazdu miała nastąpić wraz z początkiem wiosny 2020 r., tak by włączyć do naszych działań edukacyjnych w mieście element „żywej historii”, ale ze względu na niespodziewaną epidemię koronawirusa te zamierzenia musiały zostać odłożone w czasie. Postanowiliśmy jednak wreszcie zaprezentować światu Jelcza, któremu daliśmy drugie życie, choćby w sposób wirtualny.

Cały proces odbudowy trwał kilka miesięcy i pojazd otrzymał „standardowe” malowanie z epoki. Pierwotnie był w barwach… wojskowych, ponieważ „bazą” jest egzemplarz o numerze rejestracyjnym UAX9438, pochodzący z zasobów Agencji Mienia Wojskowego. Podczas odbudowy największym wyzwaniem było pokonanie wszechobecnej korozji, ale także dbałość o szczegóły, jak choćby wyposażenie kokpitu.

Pomysł na takie niecodzienne doposażenie naszej floty powstał w związku z realizowaną przez ProNaturę kampanią edukacyjną. Chcemy w ten sposób zwrócić szczególną uwagę na dziedzictwo historyczne, pokazać jak przez lata zmieniła się nasza branża, wreszcie uchronić tego białego kruka przed… złomowaniem. Nie bez znaczenia jest fakt, iż ProNatura jest partnerem miejskiego Szlaku Wody, Przemysłu i Rzemiosła w Bydgoszczy TeH2O. Mimo że auto jest w 100 procentach sprawne, uspokajamy – nie będziemy go używać do działalności związanej z odbiorem odpadów.

Charakterystyka techniczna

Śmieciarka bębnowa na bazie Jelcza 315 wyprodukowana została w 1977 r. Zastosowano w niej nowy 6-cylindrowy, pionowy silnik wysokoprężny model SW 680. Do tego silnika dostosowano 5-biegową skrzynię przekładniową. Silnik 6-cylindrowy ZS, SW 680/ 1 ustawiony jest nad osią przednią. Przy średnicy cylindra 127 mm i skoku tłoka 146 mm ma objętość skokową 11 100 cm³. Silnik ten przy stopniu sprężania 15,8 osiąga moc 147 kW (200 KM) przy 2200 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 743 Nm przy 1200 obr/min.

Prototypy samochodów Jelcz 315 badane były w latach 1966-67, a z początkiem stycznia 1968 r. przekazano użytkownikom 15 samochodów wykonanych w ramach serii próbnej. Produkcja seryjna Jelcza 315 ruszyła w IV kwartale 1968 roku. Ogółem w 1968 r. wyprodukowano w Jelczańskich Zakładach Samochodowych 1623 samochody ciężarowe. Jelcza 315 produkowano do 1982 roku, kiedy to został zastąpiony przez model 325. (źródło charakterystyki technicznej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Jelcz_300#Jelcz_315)

Śmieciarka będzie na co dzień wyeksponowana w siedzibie Spółki, gdzie powstaje także dedykowana wystawa pokazująca etapy prac przywracających Jelcza do świetności. To nie jedyne działalnie Spółki związane z bydgoską tożsamością i dziedzictwem przemysłowym – wkrótce na naszej stronie internetowej powstanie specjalna zakładka poświęcona historii usług komunalnych w naszym mieście.